Statens skamplett – godkjent av LO

Bring – «Finding New Ways». Neppe har noe slagord passet et foretak bedre. Bring finner stadig nye veier. Nye veier når det gjelder å sno seg unna kritikk, overkjøre private aktører, bortforklare hendelser og fraskrive seg ansvar. 

Å bli «godkjent» av forbundslederen i Norsk Post og Kommunikasjonsforbund, passet vel også Bring utmerket.

Har du ikke lest blogginnlegget «Fri frakt. Sosial dumping» så klikk på tittelen og les det før du går løs på dette.  

 

Kritikken rettes mot systemet – ikke ansatte

Den følgende kritikken av Bring, er ikke rettet mot verken sjåfører, befraktere eller andre som har sitt daglige virke i jobben med å få godset frem. Jeg har selv kjørt stykkgodstraller, oljeekspress og fisk på vegne av Bring.

Kritikken i dette blogginnlegget rettes først og fremst mot selskapet Bring Trucking i Slovakia, og forbundsleder i Postkom – Odd Christian Øverland.

Det er også rettet mot politisk ledelse i Norge som lukker øynene for staten sitt eieransvar i Bring. En statlig bedrift som bidrar til sosial dumping og forverrer betingelsene for private aktører i transportbransjen kan ikke aksepteres. 

 

Snurr film

I mars 2017 satte BBC søkelyset på kritikkverdige forhold i transportbransjen. Sjåfører som var ansatt i det slovakiske selskapet Bring Trucking, var i fokus. Dette er et heleid datterselskap av Posten/Bring i Norge, som igjen er eid av den norske stat. 

Filmen er like dagsaktuell idag. Du bør se den før du leser videre. 

Trykk på bildet for å åpne filmen i eget vindu! Den varer kun 1,5 minutt, så snurr film!

 

Misforstått solidaritet

Etter at BBC laget denne saken, fikk selvfølgelig Bring et forklaringsproblem. De gjorde som de alltid gjør – tilbakeviste påstandene og håpet at kunder og menigmann glemte saken fort. I Bringsystemet er det aldri snakk om å legge seg flate. Har vi noen gang sett at Bring tar til seg kritikk og tar ansvar for å rydde opp i uverdige forhold og lovbrudd? Jeg har stort sett bare sett og hørt bortforklaringer.  Ord som «misforståelser», «uriktige påstander» og floskler som at «vi gjennomgår rutinene våre» har ofte blitt brukt når selskapet har fått kritikk.  

Jeg tør påstå at det innen statlige etater og bedrifter med sterk statlig styring, samt innen flere interesseorganisasjoner, er en utbredt ukultur når det gjelder solidaritet. Ansatte er solidariske mot systemet, selv om systemet opptrår urett og uetisk. Man blir sett på som illojal dersom man varsler om kritikkverdige forhold, eller innrømmer at kritikk mot systemet faktisk er berettiget. 

 

Postkom godkjenner Bring Trucking

I Anlegg & Transportmagasinet kunne vi den 13. juni 2017 lese om forbundslederen, Odd Christian Øverland, i Norsk Post og Kommunikasjonsforbund (Postkom) som hadde avlagt Bring Trucking i Slovakia et besøk. Postkom er tilsluttet LO og LO Stat. De organiserer ca 19 000 medlemmer. Les mer om Postkom ved å trykke her, og les saken fra Anlegg og Transportmagasinet ved å trykke på bildet nedenfor. 

Faksimile. at.no 

Hvis ikke du leste artikkelen jeg nettopp linket til, så er historien kort oppsummert slik: 

Odd Christian Øverland trodde ikke sine egne øyne da han så oppslaget til BBC. Han ba om å få fritt leide på hovedkontoret til Bring Trucking i Slovakia. Deretter dro han ned dit. Han fikk rusle fritt rundt, og plukket ut noen sjåfører som han snakket med. De fortalte at alt var mye bedre i Bring Trucking enn andre steder hvor de hadde jobbet. Øverland tolket det som at det «var livet» å være borte fra familien i 4 måneder om gangen. Han ble ifølge seg selv imponert over alle lovordene. Han så ingenting til forholdene BBC hadde filmet. Konklusjonen ble at Bring Trucking tilhører eliten av selskaper, og bidrar til å heve standarden. Dette reiste han hjem og forklarte norske lesere av Anlegg og Transportmagasinet. 

 

Øverland og Postkom driver spill for galleriet

Beklager Øverland. Etter min mening har du virkelig misforstått! Forholdene som BBC avdekker finner du ikke på hovedkontoret til Bring Trucking i Slovakia!

Hovedkontoret er faktisk det eneste stedet du IKKE skal dra til, hvis du vil avdekke de virkelige forholdene i bransjen! Du må komme deg ut på veien mann! I Norge! Ut til industriområdene! Baksiden av IKEA byggene! Rasteplassene uten toalett! Kom deg ut i helgene når sjåførene tar ukehvilen sin ulovlig i lastebilhytta. Heng igjen dressen din og parker lakkskoene hjemme. Ta på deg klær som gjør at du fremstår som en sjåfør. Overnatt i en lastebil. Ta morgenstellet under vannet fra en drikkeflaske og gjør fra deg i buskene! DA kommer du i kontakt med dem du BURDE snakket med!

Du, Øverland, var imponert over at du «møtte et selskap som virket veldig ryddig og godt satt opp, med en stab som virkelig hadde oversikt over oppdrag, sjåfører, biler og utskiftninger». 

Seriøst? Hva forventet du å finne? Et hovedkontor hvor alt sto på hodet? Du kan oppsøke hovedkontoret til hvert eneste store transportselskap, Girteka, Vlantana, Prizma, J. Carrion for å nevne noen. Flere har fraktet varer på oppdrag for Bring. Du vil garantert finne alle forhold i orden. Det betyr ikke at sjåførene ute på veien har akseptable forhold for det om. Eller, tror du virkelig det?

 

Et selskap blant eliten?

Du, Øverland, kom hjem igjen til Norge og fortalte at Bring Trucking er i eliten blant selskaper og bidrar til at forholdene i bransjen vil løfte seg. Du mener det vil være galt å trekke Bring ut av dette fordi man da ikke har mulighet til å påvirke bransjen positivt. 

Jeg kjøper tankegangen din, for jeg har selv argumentert helt likt når det gjelder norsk pelsdyrnæring. (Det kan du forresten lese om ved å trykke her, siden du og jeg har samme argumentasjon, Øverland.)

Her følger et par eksempler på overskrifter som har vært i media om Bring og underleverandører de har brukt de siste årene:

 

Faksimile Tungt.no

Faksimile Tungt.no

Faksimile Tungt.no

 

Bring Trucking er IKKE blant eliten av transportselskaper!

Hadde de havnet i søkelyset til BBC hvis de var blant eliten? 

Hadde de blitt anmeldt av Svenske veimyndigheter hvis de var blant eliten?

 

Faksimile MT Logistikk

Hadde Bring Trucking vært blant eliten, så hadde de gått foran med et godt eksempel! Det var DET de burde gjort! Det er det de KAN gjøre! Nettopp derfor er jeg enig i at man ikke bare skal trekke seg ut, men man må rydde opp i toppledelsen og måten Bring Trucking blir styrt på. Da trenger de ansatte fagforeninger som har lojalitet til arbeiderne som kjenner hvor skoen trykker. Forbundsledere som deg, Øverland, det trenger de faktisk ikke!

Hvem skal sjåførene henvende seg til, for å belyse arbeidssituasjonen sin, når forbundsledere tydeligvis ikke tror på det sjåførene sier til BBC? 

 

Et tilbud til Øverland og talsmenn for Posten og Bring i Norge

Det skal være meg en glede å vise dere rasteplasser i Norge, og la dere komme i kontakt med sjåfører som kjører på oppdrag enten direkte eller indirekte for Bring Trucking. 

Dealen er som følger: dere blir med meg på tur, iført tresko, joggebukse og en litt flekkete t-skjorte. Dere tilkjennegir overhodet ikke hvem dere er. Jeg bestemmer hvilke steder vi oppsøker og når på døgnet det skjer. Sett av en helg eller helligdag der nordmenn har fri. 

Om dere fortsatt sitter igjen med et godt inntrykk av Bring Trucking, og vi ikke avdekker kritikkverdige forhold, så skal jeg være den første til å offentlig beklage kritikken jeg kommer med i dette blogginnlegget.

Tar dere utfordringen?

I så fall er det bare å ta kontakt.  

 

FØLG BRK BLOGG PÅ FACEBOOK! KLIKK HER!

#brkblogg #blogger #blogg #bring #bringtrucking #sosialdumping #postkom #oddchristianøverland #lo #lostat #statligeierskap #staten #posten #transport #transportbransjen #yrkessjåfør #lastebil

    1. Fortsätt att bevaka branschen, mycket bra innlegg. Har kjørt for Bring Logistiks tidigare, men lyckligtvis har jag jobb på ett seriöst företag numera. Litra Gass AS.

    2. Godt skrevet. Dette er jo forhold som har vært kjent i mange år for de som vil se, mens det for de som lukker øynene selvfølgelig ikke eksisterer. Har du fått noen tilbakemelding på tilbudet til Øverland & co?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg