Bring og Kreiss i tett samarbeid

Den 29. Mai mottok jeg bilder fra en årvåken bloggleser. Bildet viser en trekkvogn fra Kreiss som trekker traller for statseide Bring. Jeg er dessverre ikke overrasket. 

 

Taust fra Postkom og Bring

Den 14. Mai skrev jeg en lengre blogg om det slovakiske selskapet Bring Trucking, og hvordan lederen i fagforeningen Norsk Post og Kommunikasjonsforbund har «godkjent» dette selskapet. I blogginnlegget utfordret jeg lederen Odd Christian Øverland, samt talspersoner for Posten Norge og Bring til å bli med meg på tur til norske døgnhvileplasser. Dette tilbød jeg, siden de fremstår som lite oppdaterte på de faktiske forhold i transportbransjen. 

De har ikke latt høre fra seg. 

Det var heller ikke forventet. 

Selvsagt VET de hvordan realitetene er. De liker bare ikke å si det.

Hvem vil betale fagforeningskontigent eller benytte seg av Bring sine tjenester, hvis ledelsen offentlig innrømmer å drive et spill for galleriet? 

Jeg vet av tilbakemeldinger fra lesere av bloggen, at den har blitt delt til de rette instanser. Jeg har også selv sendt den på mail til samtlige medlemmer av Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Da kan heller ikke de si, at de ikke ante noe om hva Bring Trucking bedriver. 

 

Hvem tør?

Etter at Aftenposten og flere andre medier hadde hatt store oppslag om sosial dumping hos Kreiss, kunne vi se følgende sak i Transportmagasinet:

 

Faksimile fra Tungt.no. Trykk på bildet for å lese saken. 

Svaret på hvem som tør, ja, det er Bring!

Bring tør å kjøpe transporttjenester hos Kreiss! Det gjør sannsynligvis gode utslag på bunnlinjen hos Bring. Jeg håper at Bring sine kunder tenker seg om, for ledelsen hos Bring gjør det tydeligvis ikke. 

 

Hvorfor går Arbeidstilsynet etter Kreiss, men ikke etter Bring?

Den 31. Mai kan vi lese at Arbeidstilsynet nå har iverksatt dagbøter overfor Latviske Kreiss. De får 1000 NOK i bot hver dag. 

Det ligger også inne et såkalt «stans varsel» knyttet til en enkeltstående kabotasjesak.

Faksimile fra lastebil.no. Trykk på bildet for å lese saken. 

I mitt forrige innlegg kan du se at Bring er anmeldt mange ganger for ulovlig kabotasje. 

Hvorfor får ikke Bring et «stans varsel»?

 

 

Vi har regler som sier at et firma har ansvar for å påse at lønns og arbeidsvilkår hos underleverandører er i overenstemmelse med gjeldende allmenngjøringsforskrifter. En plikt er noe man SKAL utføre. Arbeidstilsynet har myndighet til å kontrollere at påse-plikten overholdes. 

Hvordan kan Bring åpenlyst benytte Kreiss som transporttør for sine traller, samtidig som Kreiss får dagbøter av Arbeidstilsynet?

Hvorfor griper ikke Arbeidstilsynet inn overfor Bring eller Slovakiske Bring Trucking? 

 

Likte du det du leste? Følg BRK blogg på Facebook! Klikk her!

 

#brkblogg #blogg #blogger #bring #bringtrucking #sosialdumping #kreiss #yrkessjåfør #postkom #arbeidstilsynet #dennorskestat #staten #lo #lostat #transportbransjen #transport #lastebil

2

Knut harald kleivedalen

Går det ikke å få med NRK eller TV2 for å belyse saken i beste sendetid?

Knut harald kleivedalen: Send gjerne link til bloggen til mediene. Selv har jeg sendt siste 3 innlegg om transportbransjen til Aftenposten, Nettavisen, NRK, TV2, VG og Dagbladet. Så langt - null respons. Hadde vært bra om flere sendte dem mail...

Skriv en ny kommentar