Fri frakt! Sosial dumping!

Som forbruker er du gjerne bevisst på at kaffen og sjokoladen du kjøper kommer fra bærekraftig produksjon. At det ikke er barn som har sydd klærne dine, og at kyllingen du serverer til middag har hatt det bra. Reklamene vi ser, spiller på sånt. 

Når vi handler på nett, velger vi ofte tilbyderen som tilbyr gratis frakt. Om sjåføren som frakter varene våre har det verre enn både kaffebonden og kyllingen tilsammen, det ofrer vi ikke en tanke. 

Norges Lastebileier Forbund, (NLF) er aktive i media om dagen. Aftenposten og TV2 lager saker med overskrifter som: «Lastebilsjåfører på norske veier kan være ofre for sosial dumping» 

Det er ikke snakk om «kan være». Det er snakk om «ER»! 

Faksimile fra Aftenposten.no

Trykk her eller på bildet for å lese Aftenposten sin sak i eget vindu. 

 

Ingen nyhet

Den sosiale dumpingen i transportbransjen er ingen nyhet. Det har vært sånn i mange år! Norsk transportbransje har slitt i årevis på grunn av dette. Dette er mye takket være bransjen selv, NLF, fagforeninger, styrende myndigheter, kontrollorganer og sist men ikke minst, norske bedrifter og norske forbrukere. 

 

Bakgrunn for å uttale meg

Jeg tok lastebillappen i 2006. Frem til 2014 utgjorde lastebilkjøring i Norge min hovedinntekt. Jeg har vært fast ansatt som lønnsmottaker, men også selvstendig næringsdrivende sjåfør. På den måten har jeg fått inngående kjennskap til flere forskjellige transport- og spedisjonsselskap.  

I 2014 begynte jeg som kontrollør av kjøre- og hviletid i Statens vegvesen. Dette gjorde jeg med et håp om å få noen av kontrollorganene i Norge til å våkne opp, angående forholdene i transportbransjen. 

Hvordan det gikk kan du lese om i innlegget: «Du passer bedre i det private enn her hos oss - sa avdelingsdirektøren» 

 

1000 Euro sjåfører

Betegnelsen «1000 Euro sjåfører» har lenge vært et kjent begrep i bransjen. 

Dette er sjåfører som får en fast lønn på 1000 Euro i måneden, og som stort sett bor i bilen. Man kan si at de har en timelønn på ca 13 kroner per time, døgnet rundt. Da havner man på ganske nøyaktig 1000 Euro med dagens vekslingskurs. 

Trykk gjerne her eller på bildet under for å lese en sak fra 2012, så ser du at dette er gammelt nytt. 

Faksimile fra nrk.no

På et terminalområde på Alnabru snakket jeg selv med sjåfører for noen år siden som hadde 600 Euro i måneden. Nå avsløres det at det latviske selskapet Kreiss har kontrakter på 370 Euro per måned. Det er bra med billig transport. Penger spart er penger tjent. Det norske samfunnet nyter godt av billig transport. Det vil være idiotisk å bruke milliarder på å bygge ut god jernbane her til lands, når transport langs landeveien er SÅ billig! 

 

Transportkjøpere

I Norge er det flere store spedisjonsselskaper som aktivt kjøper transporttjenester. Jeg kan kjapt nevne Schenker, PostNord, DHL, Norlines, DSV og Bring. Sistnevnte skal jeg komme tilbake til, for de er i egen klasse spør du meg. 

Så har man store butikkjeder, grossister og foredlingsbedrifter. Eksempelvis kan jeg nevne Ikea, BAMA, Norgesgruppen, Coop, Rema 1000 og sist men ikke minst - laksenæringen, representert ved for eksempel Platina Seafood, Lerøy og Marine Harvest.  

Det er ingen hemmelighet at transportkjøperne vil ha transporten billigst mulig. Det har de fått! I et marked med stigende priser har transporten stort sett blitt billigere og billigere. År etter år. 

 

NLF bør gå stille i dørene

NLF trenger ikke å bli overrasket nå. Flere norske lastebileiere har i årevis latt seg rive med. De har inngått kontrakt om kjøring, for så å kjøpe selve transporttjenesten til dumpingpris av utenlandske selskaper. Holdningen i bransjen har lenge vært at «hvis ikke jeg gjør det, så gjør noen andre det», og slik har den onde sirkelen fått lov å gå sin gang. 

På denne måten la norsk transportbransje selv grunnlaget for flere av de utenlandske aktørerene. De fikk en fot innenfor i det norske markedet, og plutselig flommet det over. 

Faksimile fra tungt.no - trykk på bildet for å lese saken fra 2013. 

 

Aktører som Girteka og Vlantana vokste i rekordfart på det innenlandske markedet. Kjeder som Coop og produsenter som Marine Harvest jublet. Norske transportører hadde skutt seg selv i foten. Nå mistet de kjøringen, og de mistet kontrollen. Girteka og Vlantana var bare noen av selskapene som etablerte egne norske avdelinger. NLF var ikke akkurat negative. "Det er fullstendig lovlig å etablere seg her i landet og så lenge man følger norsk lov, har vi ingenting i mot dette." sa Geir A Mo i 2013. Kanskje NLF burde hatt litt mer sunn skepsis? Kanskje burde Norges Lastebileier Forbund støttet litt mer opp om norske lastebileiere? Eller vent - medlemmene i NLF er vel nettopp norske lastebileiere? Da var det vel slik bransjen selv ønsket at det skulle bli. Lastebileiere har vel sjelden sett på det som negativt om sjåførene er billige i drift...  

Marine Harvest har brukt Girteka siden 2007. De er fornøyde. 

Coop sa opp avtalen med Girteka i 2015 på grunn av forhold som kom frem i pressen. Girteka måtte da gjøre noe med omdømmet sitt. 

Faksimile at.no - trykk på bildet for å lese hele saken. 

 

Girteka ordnet ting på enkelt vis. Vilkårene for sjåførene ble neppe bedre, men de tonet ned bruken av egen logo i Norge. De kjøpte opp norske bedrifter som var medlem i NLF. På den måten ble de virkelig tatt inn i varmen. Ut av Coop, inn i NLF. 

Idag går Girteka og NLF hånd i hånd! Snakk om vellykket dating! 

Faksimile: lastebil.no - trykk på bildet for å lese saken

Girteka har helt sikkert blitt bedre enn det var, men hvorfor trakk aldri NLF i nødbremsen i løpet av de siste 10 årene? 

Hvorfor er det Latviske Kreiss som skal bli syndebukk idag? 

 

Bring Trucking - et slovakisk eventyr for den norske stat

Den norske stat har gått foran med et eksempel på hvordan man skal ødelegge en bransje. Posten måtte omorganiseres. Bring så dagens lys. Med et sugerør inn i statskassen var Bring i en posisjon der prisene kunne dumpes for å ta markedsandeler. De kunne ikke gå konkurs. Kundene strømmet til Bring. Her fikk de billig transport. Bring hadde kapital nok i ryggen til å kjøre private aktører i senk. 

Norske sjåfører ble etterhvert for dyrt for Bring. Norske skatte og avgiftsnivåer likeså. 

Bring Trucking ble opprettet i Slovakia. I mars 2017 satte BBC søkelys på dette selskapet. Sjåfører som kjørte i Norge hevdet å tjene under 32 kroner timen. Hvor var NLF, Arbeidstilsynet, Vegvesenet og Politiet da? Hvor var myndighetene som ansvarlige eiere? 

Påstanden om den lave lønnen ble tilbakevist av Posten. 

Case closed!

Faksimile: mtlogistikk.no - trykk på bildet for å lese saken. 

Verdiene Bring ellers snyter det norske samfunnet for, ved å kjøpe materiell som registreres i utlandet, er enorme. Tenk på ringvirkningene! Tenk på enkle ting som serviceavtaler og dekkavtaler på Bring sitt materiell. Det er snakk om store summer! Nå er det de små og mellomstore transportørene som må betale prisen for at å opprettholde et servicenettverk for transportbransjen her til lands. Er det slik den norske stat, politikere og folket - ønsker at det skal være? 

 

Arbeidstilsynet - ta dere en tur til Ikea!

Jeg tør påstå at jeg en hvilken som helst dag skal kunne finne en Bring sjåfør i Stavangerområdet som er utsatt for sosial dumping. Bak Ikea sitt lager kan være ett sted å lete... 

Jeg dro dit idag. En slovakisk registrert trekkvogn fra Bring sto parkert, med sjåføren sovende inni. Kan noen fortelle meg hvorfor Bring velger å bruke slovakiske sjåfører og materiell på innenlands transport i Norge om det ikke ligger økonomiske motiver bak?

Utenlandsregistrerte biler og traller fra Bring er et normalt syn. Bildene er tatt på Ikea i Sandnes 9/5-18. 

 

Jeg har kjørt såpass mye mellom Bring sin terminal på Karihaugen i Oslo, og terminaler i Stavanger at jeg har kjent igjen de enkelte bilene. Slovakiske kjøretøy går i skytteltrafikk langs sørlandskysten. Langt utover reglene for lovlig kabotasjekjøring. 

Om noen i Bring leser, kommer de til å tilbakevise den påstanden. 

 

Kontrollorganene lukker øynene

Da jeg var ansatt i Statens vegvesen, avsatte Arbeidstilsynet to dager i året for å kontrollere kabotasje og minstelønn. 

Én dag med fokus på godstransport. Én dag med fokus på turbusser. 

Turbussene i Rogaland kjører skytteltrafikk mellom cruiseskip i Stavanger og det kjente fjellet Prekestolen. Arbeidstilsynet valgte å stå på en kontrollstasjon ca 1,5 time kjøretid sør for området hvor denne trafikken foregår. De avdekket derfor ingen brudd. På kaia i Stavanger sto turbusser fra Hviterussland, Latvia og Litauen parkert om natta, klar for nye cruiseskip neste dag. 

I Aftenposten sin artikkel som jeg viser til i begynnelsen, snakker Arbeidstilsynet om at de ikke kan kommentere pågående tilsynssaker. Det er en grei måte å gjøre det på. Ved bare å la saken være «pågående» lenge nok, så blir den aldri kommentert. Om litt er den glemt. 

 

56 timers uke er helt normalt

I saken Aftenposten har laget kan vilkårene i transportbransjen lett misforstås. 

Det kan se ut som at det er forferdelig synd på Kreiss sine sjåfører som jobber opp mot 56 timer i uken!

Dette er faktisk helt normalt i transportbransjen. Det er kun lønnen til Kreiss sine sjåfører som heldigvis ikke er norsk normal - enda.

Det er to regelverk som styrer en sjåførs arbeidstid: «Forskrift om kjøre og hviletid» og «Forskrift om arbeidstid for sjåfører». 

Som sjåfør har man lov å ha 56 timer EFFEKTIV KJØRETID i løpet av én uke. 

Har bedriften tariffavtale, kan man ha ARBEIDSTID opp til 60 timer. I «arbeidstid» inngår for eksempel tiden som går med når man losser og laster.

Noen har fremforhandlet disse løsningene. Dette er gjerne de samme som ikke forstår hvorfor mange sjåfører ikke ønsker å være organiserte. 

 

25% ubekvemstillegg - bekvemmelig, for transportkjøper

Aftenposten skriver at norske sjåfører kan jobbe i maks 40 timer i uken med minstelønn på 167,65 kroner timen. Det er korrekt, men det er altså vesentlig å opplyse om at man kan være på jobb i opptil 60 timer, bare ikke på kontinuerlig minstelønn. Norske sjåfører er nemlig så heldige at de har krav på hele 25% tillegg etter klokken 19:00. Vel og merke om man kjører etter tariffavtalen for langtransport...

 

Regneeksempel for interesserte 

Vil du ha et eksempel på dagens avlønning i transportbransjen, kan du lese her. Hvis ikke kan du glo litt på dette bildet av meg, og scrolle videre til neste overskrift! 

Her skal du få et eksempel som kan gi litt innblikk i en sjåførs arbeidsdag. Jeg gjør det enkelt, og vi tenker en tur som går fra terminal til terminal.

En sjåfør kjører en semitrailer fra Stavanger til Oslo. 

Han drar fra Stavanger klokken 10:00. 

Turen tar 8 timer. I tillegg tar han 45 minutters lovpålagt pause underveis. 

Er ferdig frakoblet og parkert i Oslo ca klokken 19:00. 

Bedriften må betale 8 timer *167,65 kr/t = 1341,20 kr.

 

Klokken 06:00 står han opp. Han har nå hvilt i 11 timer og kan begynne å kjøre igjen. 

Han kontakter befrakteren og får beskjed om å vente på en trailer som kommer fra Trondheim. Han skal overta denne lasten og kjøre den til Stavanger. Traileren fra Trondheim er forsinket på grunn av produksjonsproblemer på et slakteri. Den er forventet å ankomme klokken 13:00. 

 

Sjåføren står nå fritt til å forlate kjøretøyet. Industriområdet hvor bilen er parkert ligger avsides fra butikker og bebyggelse. Flyttes bilen vil sjåføren komme i konflikt med regelverket om kjøre- og hviletid, siden han senere skal kjøre til Stavanger. 

Han blir derfor sittende i bilen på industriområdet.

Traileren fra Trondheim ankommer klokken 13:00. 

Sjåføren bruker like lang tid tilbake til Stavanger, og parkerer klokken 22:00. 

Dette får han også 1341,20 kroner for.

 

Totalt har han fått 2682,40 kroner i lønn for turen. 

Lovfestet diett kommer i tillegg. Diett skal ikke regnes som lønn, og holdes utenfor. 

 

Hvor lenge har sjåføren fra Stavanger egentlig vært på arbeid?

Han sto på et industriområde i Oslo, og kunne ikke forflytte seg. 

Totalt har han vært i lastebilen i 36 timer på denne turen, men har kun kjørt i 16, hatt pause i 2, og hvile i 18. 

 

2682,40 kr : 36 timer = 74,51 kroner timen. 

Poenget er at man i realiteten venter gratis. Er det rart transport blir billig da? 

For å pynte på dette har fagforeninger og arbeidsgivere laget en annen utregningsmåte. Man snakker om betaling for produktiv og passiv tid. 

Ifølge dagens tariff skal kan man slå seg på brystet å tenke at man får hele 45,36 kroner timen når man sitter slik å venter. Vi kan putte kjøreeksempelet mitt inn i en kalkulator som regner slik fagforeningene vil. Du vil likevel se at sluttsummen på eksempelet blir omtrent den samme. 

Hvilke andre yrker kan dette sammenlignes med, og hvordan er vilkårene for andre i lignende situasjoner? 

 

På hyttetur

Det er ikke unormalt at utenlandske sjåfører bor fast i hytta på lastebilen. De er bokstavlig talt på hyttetur. Ofte i ca 4 måneder. Det har med regelverket som regulerer arbeidstiden å gjøre. Da jeg forklarte om 60 timers uke lenger oppe, så er det knyttet opp mot regler om gjennomsnittsberegning av arbeidstid per 16 uker. 

Selskap som Bring Trucking, de kan denne delen av regelverket. De utnytter regelverket maksimalt. 

Samtidig - vi har et regelverk om kjøre og hviletid som er likt i hele Europa. Ukehvil som er lenger enn 24 timer skal ikke tas i kjøretøyet. Dette regelverket kan håndheves. Det blir håndhevet i flere andre land, men ikke i Norge. Hvorfor ikke?

Faksimile: lastebil.no - trykk på bildet for å lese saken

Jeg synes det er artig at NLF for tiden konsekvent bruker Kreiss til å illustrere lovbrudd og manglende kontroll i Norge. Hvorfor har ikke NLF lagt press på myndighetene for mange år siden? Hvorfor har dette vært akseptert i tiden andre aktører vokste seg store i Norge? 

Har det vært økonomisk lønnsomt for enkelte av NLF sine medlemmer også, at hjulene holdes igang billigst mulig?

Jeg vet ikke svaret. Jeg bare spør.

 

Betaling i vafler 

Noen kommer til å kaste seg inn i debatten og hevde at hvis bare sjåførene organiserer seg, så blir alt bra. 

Jeg var organisert, i yrkestrafikkforbundet. De serverte meg de dyreste vaflene jeg noen gang har spist. For det var det de gjorde - serverte vafler, og delte ut reklame om billige forsikringsordninger.

Det var ikke det jeg var interessert i å betale fagforeningskontingent for. 

Den dagen en fagforening i transportbransjen er tøff nok til å flagge fornuftige krav om lønn og arbeidstidsordninger, istedenfor å gå med på det ene unntaket etter det andre, da tror jeg at medlemstallene øker. 

Offshore ser vi tydelig resultatet av fagforeningenes kamp. Hvorfor skal forskjellene mellom sjåfører og boredekksarbeidere være så store? 

Hvorfor skal sjåfører organisere seg, når det fagforeningene tilbyr kun er nystekte vafler, og advokathjelp om du setter vaffelen i halsen?

Det sjåfører trenger er en anstendig lønn for jobben de gjør! 

 

Fair trade transport

Store transportkjøpere, og også du og jeg, burde bli opptatt av at transporten av varene som vi alle konsumerer er bærekraftig. Vi burde forlange en «fair trade transport». 

Bring har en ypperlig markedsposisjon til å gå foran som et godt eksempel. Spørsmålet er om de vil. Ut fra dagens situasjon vet vi egentlig at svaret er nei. 

Transportbransjen i Norge burde stoppe opp og tenke over hvor de vil hen. Man ender som regel opp i den retningen man styrer mot. Det har vi sett mange eksempler på når sjåfører har fulgt GPSen. 

Til nå har bransjen kjørt seg langt ut i skogen. Kanskje det er på tide å tilkalle berging? Girteka har egen bergingsbil. NLF har nummeret. 

Mens dere staker ut kursen videre kan dere ta en kopp kaffe. Fair trade kaffe får du med gratis frakt. Du kan kan hente den hos Bring...

Likte du det du leste? Lik og følg BRK blogg sin Facebookside! Klikk her!

 

#brkblogg #blogg #blogger #nlf #lastebil #girteka #kreiss #vlantana #transport #ytf #yrkessjåfør #godstransport #sosialdumping #bring #dennorskestat #statensvegvesen #arbeidstilsynet #aftenposten #tv2

 

 

 

 

 

26

Spot on

Tor: Takk! :)

rolf johnsen

MEGET godt beskrevet!

rolf johnsen: Godt å høre! Takk!

Veldig bra beskrevet.

Men jeg bare lurer på om alle disse utfordringene, kan de ha noe med EØS medlemskapet vårt å gjøre tro?

Vidar: Takk for kommentar! Det har ihvertfall helt klart en sammenheng med politikken som har vært ført over lengre tid, og EØS er strengt tatt en del av den.

Jørgen A. Sundt

Beste jeg har lest på lenge! Min bransje er jernbanen, og jeg ser jo alle disse jeg kjører om kapp med gjennom Gudbrandsdalen, eller de 3000 som passerer Svinesund i døgnet, mens jeg og kollegene mine kjører over Kornsjø noen få ganger i uka. Det er nesten skummelt å lese om Bring, og om hvordan bransjen har skutt seg selv i foten. Det var ny kunnskap for meg.

Jørgen A. Sundt: Takk for kommentar, og kjekt å høre at mennesker utenfor veitransportbransjen også leser dette.

Jonny Lakselv

Dette gir svar på hvorfor jeg valgte å slutte som sjåfør. Kravene til arbeidstiden og lavere og lavere lønn. Her må noen ressurs sterke personer ta tak, og få sjåførenes støtte.

Jonny Lakselv: Ja, det er dessverre mange dyktige norske sjåfører som har funnet annet arbeid etterhvert, og det er virkelig synd.

Svein Skaara

Fantastisk bra skrevet, gamle medelev 😀 Du setter søkelys bl.a. på noe (Bring) alle har sett, men lukker øynene for. Ekstrakostnaden for det norske folk er enda større pga fraktimport (les:vinterkaos. Posten håver inn på private, for så å samle opp i umerkede traller som "bytter eier" med Bring på veien, bl.a. her på Moi.

Svein Skaara: Takk for tilbakemelding! :)
Følg FB siden BRKblogg, så skal du se det kommer mer om Bring etterhvert. Sitter og leser noen saker nå, der de pynter slik på ting at det gjør vondt å lese...

Dag-Jostein Arild

Takk for at du har tatt deg tid til å oppsummere slik. Og takk for at du setter ord på, og konkretiserer ting, som vi i bransjen har slitt med år etter år.

Vi er en bedrift som fortsatt driver med Norsk- og svensktalende sjåfører på norske lønninger, innenfor langtransport.

Det kan nevnes at våre sjåfører hadde hatt en lønn på

Dag: Takk for tilbakemelding. :) Jeg har nok faktisk vært innom dere og lastet noen ganger for noen år siden... :)

Bra skrevet. Du burde ta en titt på "tilgjengelighetstid" Hvet om sjåfører som jobber under tilgjengelighetstid i 6 til 8 timer før de begynner å kjøre vogntog, helt lovlig i følge transportplanleggerene!

Knut: Takk for tilbakemelding. Ja, jeg vet det syndes mye mot dette. Dette arbeidet skulle selvfølgelig vært registrert som "annet arbeid", og det vet oppegående transportplanleggere også, selv om de måtte hevde noe annet.

Takker for meget bra tema og innhold.

Det var nesten som om jeg ble dradd inn i hytten igjen. Jobbet som storbilsjåfør perioden 2003-2009. Jeg sluttet pga ELENDIG timelønn for faktisk arbeid, og en bransje som var i fritt fall.

Stor skam til NLF, Vegkontor og Biltilsyn, Samferdselsministrene, Regjering og Arbeidstilsyn.

Asgeir: Takk for at du leser og kommenterer. :)

Nå har ikke jeg lest hele da hodepina mi i dag hindrer meg, men jeg vil gjerne kommentere. Jeg jobbet 1 år som taxisjåfør. I starten ble jeg nærmest lovd en årslønn som matchet den jeg kom fra - ca 400.000. I min prøveperiode regna jeg så blekket spruta, og jeg så at det ikke gikk... Fra å ha tjent 22.000 brutto i den jobben jeg måtte gå fra pga helsa, hadde jeg første måned som taxisjåfør utbetalt 10.000... Lønna er 43% av det man kjører inn på bilen, og skal man ha 1000 kr dagen i lønn, må man kjøre inn 3700 på bilen...

Å kjøre taxi kunne vært en slags drømmejobb, da jeg elsker å jobbe med mennesker og å hjelpe dem. Men det psykiske stresset med å hele tiden måtte prestere for å oppnå en akseptabel lønn, tok helt knekken på meg. Den dårligste dagen jeg hadde, kjørte jeg inn 800 kr på bilen... Jeg regna ut at jeg hadde 25 kr i timen... "Du kan ikke regne timelønn når du kjører taxi!" sa de. JO! Det MÅ jeg faktisk! For dette er tid jeg både fysisk og psykisk er på jobb! Jeg er ikke hjemme! Jeg sitter i en bil på en holdeplass og håper at det tikker inn en pasienttur til Beitostølen... For selv om det tar hele dagen og mer til, dekker det inntekta for den dagen og halve neste!

Joda - det var gode dager. Det var dager da mange skulle hjem fra sjukehus eller til sjukehus lange veier unna - i andre enden av fylket eller til nabofylket. Det var gode dager da NSB feila totalt. De man kjørte skytteltrafikk mellom to byer fordi NSB bytta ut skinnegangene sine midt på lyse dagen i stedet for å gjøre det på natta da trafikken var lav... Da "buss for tog" ikke klarte å ta unna ferietrafikken inn til Gardermoen. Da 2 7-setere kjørte til Trondheim fordi NSB ikke klarte å levere... Da tjente man gode penger, men timene i bilen sto allikevel IKKE i samsvar med lønn... Man skal ikke ha så mange sånne dager før man må ta seg ei lang pause...

Jeg ble sjukmeldt... jeg sov i 14 dager etterpå... jeg gikk på en gigantisk smell... Selv om jeg ETTER HVERT fikk den inntekten jeg var lovd, betalte jeg en høy pris for det året... Jeg er i dag halvt ufør, sliter med det psykiske og er forferdelig sliten... Mannen min var sint og syns jeg ble lurt. Han så hva det gjorde med meg... Han sa rett ut at jeg bare var hjemme og spiste og sov, for det var alt jeg makta å gjøre hjemme...

Det er mange gode mennesker i taxinæringa. De jobber skinnet av seg for å få endene til å møtes. De har ikke mye fritid...

Hadde fx kommunene kunnet lønne sjåførene og eid bilene, hadde det blitt en mer ren næring. Da hadde det ikke sittet en løyvehaver og skulle hatt 57% an inntekt på bilen. Da hadde sjåførene kunnet jobbe 7.5 timer skift i stedet for 10 - 12 - 15 - 20 timer i strekk... I kontrakta mi sto det 100%. Hva det tilsvarte, fikk jeg beskjed om var 40 timer i uka. Hva som var realiteten var 45 - 50 - 55 timer pr uke...

Når folk spør meg nå om hvordan det er å kjøre taxi, sier jeg at å kjøre taxi er for spesielt interesserte... Det er for de som ikke liker å være hjemme... for de som syns det er greit å måtte slåss med 50 andre for i det hele tatt å få lønn...

ER: Kjenner godt igjen det du forteller om taxibransjen ja, på godt og vondt. Takk for at du leser og kommenterer - setter stor pris på det! :)

Hei!

Takk for et viktig innlegg. Vi håper at mange små stemmer nytter, og skriver derfor denne kommentaren!

Dette er en utrolig viktig tema - og av helt åpenbare grunner - samt grunner fra en nettbutikk's ståsted er vi svært enig med dette innlegget. Hvorfor i alle dager skal Bring akseptere at nettbutikker promoterer det de kaller gratis frakt på Bring sine forsendelser? Har det ingen verdi det Bring selger - altså transport-tjenester? JO, defintivt!

Vi er i en bransje som selger forsåvidt rimelige produkter. Til for eksempel en barnebursdag koster ikke 8 papptallerkener med motiv av Pysjheltene allverden. Noen tar kanskje 49,- andre tar 39,- men siden man gjerne ønsker å handle både kopper, tallerkener, servietter - kanskje sugerør, vimpler og bursdagshatter til hele barnebursdagen blir pakken stor. Men i totalsum likevel rimelig (i produkter).

I frakt derimot er kostnaden høy. Det er jo tross alt en stor jobb som gjøres her. Og siden "man" er lært opp til at det helst skal være gratis frakt gjennom netthandel - er det gjengs lite forståelse for at det faktisk koster penger å frakte disse varene hjem til kunden.

Bring burde med stor FORDEL laget en bestemmelse for at frakt faktisk koster penger. Vi har flere kunder som lurer på hvordan vi kan ta "hele" 69,- eller 88,- i frakt for produkter som dette til en barnebursdag (som jo er såpass billig i utgangspunktet siden alt er av papp) - når vi i realiteten betaler Bring fort 120,- fordi pakken blir fysisk stor, men lett.

Ofte virker det som om det norske folk nærmest er lært opp til å tro at frakten ikke koster penger. Og når så mange nettbutikker annonserer ut "Gratis frakt" - og store transportselskaper som for eksempel Bring, tilsynelatende mener at transporttjenestene har så liten verdi at de tenker det er greit at sluttkunden eller kjøperen faktisk tror det er "gratis frakt" - så blir dette fullstendig feil for hele transportbransjen.

Dette ender med at fraktselskapene og fraktbransjen forøvrig helt mister verdien i det de gjør. Det er en stor skam at et så stort og norsk selskap står i bresjen for å kalle sitt eget produkt Gratis - for det er det absolutt ikke. Lastebilsjåførene som gjør en strålende innsats - kommer til punkt og prikke hver dag, henter og bærer ut fra lager til lastebilen - har et jag mot tidsfrister for å rekke innleveringer til omlastningssentraler, sørge for å levere fra Lindesnes til Kirkenes på 2-3 dager(!) - det er jo de som helt klart gjør en av de viktigste jobbene, også i netthandelsbransjen!

Så for oss som selger for eksempel noe så "enkelt" som pynt til barnebursdag - og snakker med kunder hver dag hvor mange har kort tidsfrist før det MÅ være fremme - synes det virkelig er helt beklagelig at norsk befolkning anser frakt-selskapene og jobben de gjør som "gratis".

Ærlig nok skulle vi ønske at Bring og andre transportselskaper heller stod i bresjen for å formidle at jobben sjåførene (og andre ansatte i den bransjen) gjør - dag ut og dag inn - faktisk er den eneste grunnen til at pakkene kommer trygt hjem til folk - og at det er verdt å betale for det, og at det absolutt ikke er gratis, slik jo mange tror.

Det ER faktisk sosial dumping, når selskaper aksepterer at den jobben deres ansatte gjør bli omtalt som gratis - og lederne i slike bedrifter er enige i at det er OK. Jeg skulle likt å se sjefene i Bring komme på jobb å høre at "den jobben du gjør, er såpass lite viktig at vi nå vil omtale det som gratisjobbing". Lurer på hvor lenge det ville vært ok.

Igjen - takk til brk for et viktig innlegg, og et hjertesukk fra en nettbutikk som selger noe så "enkelt" som barnebursdager og festtilbehør, så håper vi det skjer en endring her. Det er ikke kundene sin feil - de er lært opp av fraktselskapene til å tro at det er gratis. Det er lederne i fraktselskapene sin feil - som aksepterer at folk anser jobben de gjør som verdiløs.

Tusen takk for at du kommenterer og belyser saken fra deres ståsted. Det var velformulert og interessant lesning. Så fint å høre at du også skryter av jobben som sjåfører faktisk gjør hver dag.

Det som med fordel også bør komme frem snart, er hva aktører som dere betaler for frakten, og hvor lite selve transportfirmaet faktisk får.
Jeg jobber deltid på et kontor for en transportbedrift og vet prisene på hele palleplasser - den er latterlig lav, sammenlignet med hva dere betaler for en enkelt eske, så et sted blir pengene av underveis. Det er vel kanskje nettopp til de leddene som ikke anser jobben sin som «gratis»...

Per Strømhylden

Svært godt skrevet innlegg. Takk.

Kjørte maling fra Kløfta til sørvest-landet en stund. Der hadde jeg problemer med første kunden på ruta. Hun hadde absolutt ingen forståelse for kjøre og hviletidsreglene. Varene SKULLE losses klokken 7 og bilen flyttes øyeblikkelig etterpå. Det var hun som bestemte der i gården, så det var vårt problem.

Så alle ledd i transportkjeden skulle ha vært på kurs, ikke bare sjåførene. Det er de som får dritten, særlig de norske!

Per Strømhylden: Takk for tilbakemelding! :)
Hehe, kjenner til opplegget ja. :)

Om vi hadde betalt 500 for og sende ett brev så hadde jo ikkje sjøførene fått bedre betalt. Det er jo bedrifteigere som tar alt dei kan uansett fortjeneste

Kunder vil helst ha transport gratis.

Speditører selger last til transportører for slik og ingenting.

Som en polsk carrier sa:

"Sorry, but I think you are looking for very cheap eastern carriers to secure yourself with 50-80% of the price. I prefer to drive for free empty, than like this. I won't feed them for funny price"

Skriv en ny kommentar